Kouluyhteisöohjaajat oppilaiden tukena – jotta koulussa olisi hyvä olla

Ylöjärven kaupunki on panostanut kolmella suurella koululla oppilaiden hyvinvoinnin edistämiseen palkkaamalla nuorten tueksi koulun arkeen nuorisotyön, ohjauksen ja kasvatuksen ammattilaisen, kouluyhteisöohjaajan. Kouluyhteisöohjaaja Jarmo Kiljunen on työskennellyt syksystä 2018 saakka Ylöjärven yhtenäiskoululla, Lauri Halme syksystä 2020 Kauraslammen koululla ja Jenni Niemi tammikuusta 2021 Metsäkylän yhtenäiskoululla. 

Nuorisopalvelujen palveluksessa oleva kouluyhteisöohjaaja eli ”koppari” tukee oppilaiden hyvinvointia, kouluun kuulumisen tunnetta, osallisuutta ja yhteisöllisyyttä. Tavoitteena on ehkäistä kouluyhteisön ongelmia, kuten kiusaamista, syrjäytymistä ja koulupudokkuutta. Työskentelyn kohderyhmänä ovat erityisesti 5.-9. -luokkalaiset nuoret.  


Kouluyhteisöohjaaja on koululla nuorten tavattavissa joka päivä. Hän on helposti lähestyttävä aikuinen, joka on siellä missä nuoretkin. Hänen luokseen nuori voi tulla matalalla kynnyksellä ilman ajanvarausta juttelemaan kuulumisistaan tai huolistaan tai viettämään välituntia esimerkiksi lautapelien, pleikkarin ja kiireettömän yhdessäolon parissa. Kouluyhteisöohjaaja tarjoaa oppilaille paljon peräänkuulutettua ennaltaehkäisevää ja varhaista tukea kouluympäristössä. 

  

Kouluyhteisöohjaajalla on tärkeä rooli kouluyhteisössä ja yhteisöllisessä oppilashuollossa toimien ryhmien tukena esimerkiksi ryhmähengen kehittämisen ja ryhmädynamiikkaan liittyvien haasteiden parissa. Hänet kutsutaan paikalle esimerkiksi silloin, kun luokan ilmapiiri kaipaa työstöä tai halutaan käsitellä kaverisuhdeasioita, päihteidenkäyttöä tai some-asioita.  

  

Kouluyhteisöohjaaja pitää luokille toiminnallisia oppitunteja ja teemapäiviä muun muassa tunne- ja vuorovaikutustaitoihin liittyen, on mukana tukioppilas- ja oppilaskuntatoiminnassa sekä järjestää välitunti- ja kerhotoimintaa, esimerkiksi liikunnallisia ja rentoutumisvälitunteja, kaveritaitokerhoa ja etsivän harrastustoiminnan kerhoa. Tärkeä osa työtä on moniammatillinen yhteistyö omassa koulussa ja nuorisopalveluissa, mutta myös muissa verkostoissa kaupungin sisällä, seudullisesti ja valtakunnallisesti.  

 

Koska kouluyhteisöohjaajan rooli ja työnkuva on uusi – onhan ensimmäinen kouluyhteisöohjaaja aloittanut Ylöjärvellä vasta 2,5 vuotta sitten – työhön kuuluu paljon myös työnkuvan luomista ja kehittämistä. Kouluyhteisöohjaajan työstä on ehditty saada erittäin hyvää palautetta niin oppilailta ja heidän huoltajiltaan, koulujen henkilökunnalta kuin yhteistyötahoiltakin. Hänen on kerrottu koulullaan vähentävän yksinäisyyden kokemusta, lisäävän oppilaiden positiivisia tunteita koulussa sekä tuovan myönteistä koulukulttuuria ja yhteisöllisyyttä kouluun.  

 

Kouluyhteisöohjaaja on koululla, jotta jokainen oppilas voisi tuntea olevansa tärkeä osa kouluyhteisöä, mikä tietysti vaikuttaa positiivisesti oppilaan hyvinvointiin. Erityisasiantuntija Päivi Nykyrin (2018) mukaan oppilaiden hyvinvointiin kannattaa panostaa, sillä hyvinvoinnin ja oppimisen välillä on voimakas toisiaan ruokkiva yhteys. Hän kirjoittaa, että hyvinvoinnissa oleellista on tulla kuulluksi, huomatuksi ja hyväksytyksi omana itsenään sekä kokea osallisuutta turvallisessa ympäristössä. 


On tärkeää tarjota oppilaille ohjausta, joka vahvistaa heidän itsetuntoansa, itseluottamustansa ja uskoa omiin kykyihinsä sekä arvostavaa vuorovaikutusta. Juuri näistä syistä “koppari” on koululla – jotta koulussa olisi hyvä olla. 


Jenni Niemi 

Kouluyhteisöohjaaja , Metsäkylän yhtenäiskoulu 


Ylöjärven "kopparit"

Jenni Niemi on Metsäkylän yhtenäiskoulun kouluyhteisöohjaaja. Kouluyhteisöohjaajan tavoite on mm. tukea oppilaiden hyvinvointia, osallisuutta ja yhteisöllisyyttä sekä ehkäistä kiusaamista, syrjäytymistä ja koulupudokkuutta.

Koulutukseltaan Jenni on sosionomi (AMK) ja suorittanut myös koira-avusteisen kasvatus- ja kuntoutustyön täydennyskoulutuksen, ja apuna työssä hänellä onkin koulukoira Mimmi.

Kommentit