Hyvinvointia nykykoulun keinoin
Meillä
jokaisella on monia muistoja kouluajoilta, niin hyviä kuin huonojakin. Usein
koulumuistoista puhuttaessa nousee esiin myös se, miten koulu on vuosien
saatossa muuttunut. Itse toimin opettajana ensimmäisen kerran lähes
kolmekymmentä vuotta sitten ja kun vertaan noita aikoja nykypäivän kouluun,
voin todeta koulunkäynnin muuttuneen.
Nykyään
kouluissa panostetaan vuorovaikutus- ja tunnetaitoihin, joita harjoitellaan
jokaisessa oppiaineessa. Ylöjärvellä tähän on panostettu enemmän, sillä meillä
on oma tunne- ja vuorovaikutustaitojen oppitunti luokilla 1, 2, 7 ja 8.
Olemme
halunneet panostaa kahteen ensimmäiseen kouluvuoteen, jolloin muutenkin
oppilaat harjoittelevat koulussa olemista ja opiskelua. Myös yläkoulun alussa on
hyvä satsata näihin taitoihin, sillä esimerkiksi aineopettajajärjestelmä tuo
oppilaalle monia uusia opettajia. Myös murrosikä vaikuttaa jokaisen oppilaan
elämään, jolloin on hyvä hetki pysähtyä harjoittelemaan erilaisia tunne- ja
vuorovaikutustaitoja.
Koskaan
hyvinvointi ei synny tyhjästä, vaan sen eteen on tehtävä jokaisen töitä. Esimerkiksi
kun luokassa ryhmän toiminta on toisia kunnioittavaa ja tasa-arvoista, on
jokaisella oppilaalla tärkeä rooli luokkayhteisössä. Merkittävässä roolissa
ovat myös oppilaiden ja opettajien välinen vuorovaikutus, johon on nykyisin
panostettava jatkuvasti. Luottamus oppilaiden ja opettajan välillä pitää luoda,
eikä siihen ole poppaskonsteja.
Herkällä
korvalla tilanteiden havainnointi ja yhteiset rakentavat keskustelut oppilaiden
kanssa saavat myös aikaan hyvinvointia. On tärkeää järjestää aikaa pysähtyä
keskustelemaan siitä, miten menee. Tällaiseen keskusteluun tarvitaan niin
oppilaiden kuin opettajien tunne- ja vuorovaikutustaitoja, jotta jokainen kokee
tulevansa kuulluksi. Näin rakennetaan myös toimivaa luokkahenkeä.
Nykykoulussa
jokaisen oppilaan hyvinvointia lisätään kiinnittämällä huomiota oppilaan
vahvuuksiin. Tällainen vahvuusperusteinen opetus pohjaa positiiviseen
pedagogiikkaan. Perusajatuksena onkin, että oppilaan hyvinvointi kasvaa, jos jo
näkyvissä olevaa tai kehittymässä olevaa osaamista nostetaan esiin. Tässä
oppilasta auttaa myönteisen palautteen saaminen, sillä sitä jokainen tarvitsee.
Positiivinen
pedagogiikka ei kuitenkaan tarkoita sitä, ettei ikävistä asioista saisi puhua.
Tärkeintä on kuitenkin muistaa, ettei kehittämiskohteissa tai erilaisissa
pulmissa takerruta pelkästään ongelmiin ja mietitä vain sitä, mikä on pielessä.
Tämä onnistuu vain vaihtamalla näkökulmaa, koska kaikissa ihmisissä on
vahvuuksia. Koulussa voidaan siis lähteä liikkeelle siitä, että mietitään
jokaisen oppilaan vahvuudet ja niiden avulla rakennetaan oppilaan oppimispolku
myös sellaisissa tilanteissa, joissa oppilaalla on eniten opittavaa.
Jokaisen
lapsen ja nuoren hyvinvoinnin eteen olemme valmiit panostamaan Ylöjärvellä.
Työtä riittää, mutta on sen arvoista.
Tarja Suhonen
Opetuspäällikkö, Ylöjärven kaupunki
Tarja Suhonen toimii Ylöjärven kaupungin sivistysosastolla opetuspäällikkönä. Tehtävänä on johtaa perusopetusta ja huolehtia noin 4 500 peruskoululaisen opetuksen järjestämisestä. Opettajan työstä Tarjalla on 17 vuoden kokemus ala- ja yläkoulusta, lukiosta sekä ammatillisesta oppilaitoksesta.
Kommentit
Lähetä kommentti