Älykkäät ja helppokäyttöiset palvelut arjen hyvinvointia tukemassa
Digitalisaatio on polku kohti kaupungin asukkaiden ja yhteisöjen
sekä muiden tahojen vaivattomampaa, ajasta ja paikasta riippumatonta asiointia.
Älykkäät ja helppokäyttöiset palvelut parantavat osaltaan kaupungin asukkaiden,
yritysten, yhdistysten sekä muiden tahojen hyvinvointia, toimintaedellytyksiä
ja elinvoimaisuutta. Niiden hyötynä voidaan nähdä esimerkiksi sujuvamman
asioinnin myötä muuhun toimintaan käytettäväksi vapautuva aika ja voimavarat.
Ylöjärven kaupunkistrategian yhtenä strategiakärkenä on kaupungin
toimintojen digitalisaation edistäminen sekä älykkäiden ja helppokäyttöisten
palveluiden kehittäminen asiakaslähtöisesti. Tämä strategiakärki jalkauttaa
osaltaan kaupungin visiota ”Ylöjärvi - rohkea edelläkävijä”.
Toimenpiteitä tämän strategiakärjen äärellä on strategiakaudella
jo tehty. Esimerkiksi kaupungin rakennuslupaprosessien ja lupapäätösten
siirtyminen sähköiseen ympäristöön samoin kuin terveyskeskuksen sähköinen
ajanvarausmahdollisuus ovat osaltaan luomassa yhä sujuvampaa ja helpompaa
asiointia. Samoin vuoden 2020 aikana julkaistavat kaupungin uudet verkkosivut
tulevat entisestään parantamaan kaupungin asukkaiden ja muiden tahojen
asiointikokemusta kaupungin palvelujen ja toimintojen äärellä.
Digitalisaation ja sähköisten palvelujen äärellä nousee esiin myös
huoli kehityskulkujen mahdollisesta eriarvoistavasta vaikutuksesta. Asia on
nostettu esiin myös Valtioneuvoston julkaisussa ”Digitaalinen Suomi –
yhdenvertainen kaikille” (2019), jossa on todettu seuraavaa:
”Uudenlaiset
digitaaliset palvelut voidaan kokea etäisinä ja mutkikkaina. Ainakin ne
vaativat opettelua ja uuden toimintatavan haltuunottoa. Jos voimavarat ovat
muutenkin vähissä, voi tuntua helpommalta jättää tekniikka opettelematta, asiat
hoitamatta. Tästä seuraa kierre, jonka pysäyttäminen on vaikeaa. Digimurros voi
olla monella tavalla tuskallinen.”
Edellä kuvattu haaste on tunnistettu myös Ylöjärven kaupungin
toimintaympäristössä. Kaupungin yhdenvertaisuussuunnitelmassa vuosille
2017–2021 yhtenä suunnitelmakauden linjauksena yhdenvertaisuuden edistämiseksi
on valittu digiyhdenvertaisuuden edistäminen.
Digiyhdenvertaisuuden edistäminen tarkoittaa kaupungin toiminnassa
esimerkiksi eri käyttäjäryhmien neuvontaa ja opastamista palvelujen äärelle ja
käytössä samoin kuin palvelujen kehittämistä yhä käyttäjäystävällisemmiksi ja
saavutettavimmiksi. Työtä digiyhdenvertaisuuden äärellä tehdään sekä kaupungin
omana toimintana että yhteistyössä muiden toimijoiden kanssa lukuisin eri
tavoin. Sähköisten palvelujen käyttäjäkunnan ulkopuolella olevat huomioidaan ja
tullaan huomioimaan jatkossakin kaupungin toiminnassa ja palvelujen
järjestämisessä.
Ylöjärven kaupungin asukaslautakunta on rohkea edelläkävijä uusien
toimintatapojen kokeilijana, käyttöönottajana ja edistäjänä. Asukaslautakunta
on ollut osaltaan vaikuttamassa muun muassa kaupungin sähköisten
palautekanavien ja -järjestelmien kehittämisessä, sähköisten vuorovaikutuskanavien
käyttöönotoissa sekä välittänyt kaupunkilaisten viestiä palvelutarpeista ja
-toiveista. Asukaslautakunta on huomioinut myös digiyhdenvertaisuuden myöntämänsä
talkoorahan erityisenä painotuksena keväällä 2018. Tällöin asukaslautakunta
myönsi talkoorahaa yhdelletoista sellaiselle hankkeelle, joilla edistettiin
digineuvontaa ja digiyhdenvertaisuutta. Hankkeet kohdistuivat laajasti eri
käyttäjäryhmiin.
Asukaslautakunta haluaa olla vahvistamassa ja vauhdittamassa kaupungin,
sen asukkaiden, yhdistysten, yritysten ja muiden toimijoiden osallisuutta,
vaikutusmahdollisuuksia ja palveluita. Syksy 2019 käynnistyy juuri sähköisiä
palveluja koskevalla teemalla, kun Ylöjärven pääkirjasto Leijassa järjestetään
kaikille avoin asukasilta keskiviikkona 2.10.2019 kello 15.00–18.00.
Olet tervetullut tutustumaan ja keskustelemaan asukaslautakunnan
jäsenten, kaupungin eri osastojen sekä muiden yhteistyökumppaneiden kanssa
käytössä olevista sähköisistä palveluista ja niiden kehittämistarpeista. Luvassa
on myös musiikkia, Ylöjärven muisti -projektin esittelyä ja kahvitarjoilu.
Illan toteutus on messutyyppinen, joten voit tulla piipahtamaan lyhyeksi tai
pidemmäksikin ajaksi.
Antti Pieviläinen
Hallintopäällikkö, Ylöjärven
kaupunki
Antti Pieviläinen on Ylöjärven kaupungin hallintopäällikkö.
Laaja-alainen ja poikkitoimialallinen hallintopäällikön tehtävä pitää sisällään
monia vastuualueita kaupungin hallinnossa, palveluiden järjestämisessä sekä
päätöksenteossa. Koulutukseltaan Antti on hallintotieteiden maisteri.
Kommentit
Lähetä kommentti