Älykkäät ja helppokäyttöiset palvelut arjen hyvinvointia tukemassa


Digitalisaatio on polku kohti kaupungin asukkaiden ja yhteisöjen sekä muiden tahojen vaivattomampaa, ajasta ja paikasta riippumatonta asiointia. Älykkäät ja helppokäyttöiset palvelut parantavat osaltaan kaupungin asukkaiden, yritysten, yhdistysten sekä muiden tahojen hyvinvointia, toimintaedellytyksiä ja elinvoimaisuutta. Niiden hyötynä voidaan nähdä esimerkiksi sujuvamman asioinnin myötä muuhun toimintaan käytettäväksi vapautuva aika ja voimavarat.

Ylöjärven kaupunkistrategian yhtenä strategiakärkenä on kaupungin toimintojen digitalisaation edistäminen sekä älykkäiden ja helppokäyttöisten palveluiden kehittäminen asiakaslähtöisesti. Tämä strategiakärki jalkauttaa osaltaan kaupungin visiota ”Ylöjärvi - rohkea edelläkävijä”.

Toimenpiteitä tämän strategiakärjen äärellä on strategiakaudella jo tehty. Esimerkiksi kaupungin rakennuslupaprosessien ja lupapäätösten siirtyminen sähköiseen ympäristöön samoin kuin terveyskeskuksen sähköinen ajanvarausmahdollisuus ovat osaltaan luomassa yhä sujuvampaa ja helpompaa asiointia. Samoin vuoden 2020 aikana julkaistavat kaupungin uudet verkkosivut tulevat entisestään parantamaan kaupungin asukkaiden ja muiden tahojen asiointikokemusta kaupungin palvelujen ja toimintojen äärellä.

Digitalisaation ja sähköisten palvelujen äärellä nousee esiin myös huoli kehityskulkujen mahdollisesta eriarvoistavasta vaikutuksesta. Asia on nostettu esiin myös Valtioneuvoston julkaisussa ”Digitaalinen Suomi – yhdenvertainen kaikille” (2019), jossa on todettu seuraavaa:

”Uudenlaiset digitaaliset palvelut voidaan kokea etäisinä ja mutkikkaina. Ainakin ne vaativat opettelua ja uuden toimintatavan haltuunottoa. Jos voimavarat ovat muutenkin vähissä, voi tuntua helpommalta jättää tekniikka opettelematta, asiat hoitamatta. Tästä seuraa kierre, jonka pysäyttäminen on vaikeaa. Digimurros voi olla monella tavalla tuskallinen.”

Edellä kuvattu haaste on tunnistettu myös Ylöjärven kaupungin toimintaympäristössä. Kaupungin yhdenvertaisuussuunnitelmassa vuosille 2017–2021 yhtenä suunnitelmakauden linjauksena yhdenvertaisuuden edistämiseksi on valittu digiyhdenvertaisuuden edistäminen.

Digiyhdenvertaisuuden edistäminen tarkoittaa kaupungin toiminnassa esimerkiksi eri käyttäjäryhmien neuvontaa ja opastamista palvelujen äärelle ja käytössä samoin kuin palvelujen kehittämistä yhä käyttäjäystävällisemmiksi ja saavutettavimmiksi. Työtä digiyhdenvertaisuuden äärellä tehdään sekä kaupungin omana toimintana että yhteistyössä muiden toimijoiden kanssa lukuisin eri tavoin. Sähköisten palvelujen käyttäjäkunnan ulkopuolella olevat huomioidaan ja tullaan huomioimaan jatkossakin kaupungin toiminnassa ja palvelujen järjestämisessä.

Ylöjärven kaupungin asukaslautakunta on rohkea edelläkävijä uusien toimintatapojen kokeilijana, käyttöönottajana ja edistäjänä. Asukaslautakunta on ollut osaltaan vaikuttamassa muun muassa kaupungin sähköisten palautekanavien ja -järjestelmien kehittämisessä, sähköisten vuorovaikutuskanavien käyttöönotoissa sekä välittänyt kaupunkilaisten viestiä palvelutarpeista ja -toiveista. Asukaslautakunta on huomioinut myös digiyhdenvertaisuuden myöntämänsä talkoorahan erityisenä painotuksena keväällä 2018. Tällöin asukaslautakunta myönsi talkoorahaa yhdelletoista sellaiselle hankkeelle, joilla edistettiin digineuvontaa ja digiyhdenvertaisuutta. Hankkeet kohdistuivat laajasti eri käyttäjäryhmiin.

Asukaslautakunta haluaa olla vahvistamassa ja vauhdittamassa kaupungin, sen asukkaiden, yhdistysten, yritysten ja muiden toimijoiden osallisuutta, vaikutusmahdollisuuksia ja palveluita. Syksy 2019 käynnistyy juuri sähköisiä palveluja koskevalla teemalla, kun Ylöjärven pääkirjasto Leijassa järjestetään kaikille avoin asukasilta keskiviikkona 2.10.2019 kello 15.00–18.00.

Olet tervetullut tutustumaan ja keskustelemaan asukaslautakunnan jäsenten, kaupungin eri osastojen sekä muiden yhteistyökumppaneiden kanssa käytössä olevista sähköisistä palveluista ja niiden kehittämistarpeista. Luvassa on myös musiikkia, Ylöjärven muisti -projektin esittelyä ja kahvitarjoilu. Illan toteutus on messutyyppinen, joten voit tulla piipahtamaan lyhyeksi tai pidemmäksikin ajaksi.

Lämpimästi tervetuloa! 
Lisätietoa asukasillasta

Antti Pieviläinen
Hallintopäällikkö, Ylöjärven kaupunki

Antti Pieviläinen on Ylöjärven kaupungin hallintopäällikkö. Laaja-alainen ja poikkitoimialallinen hallintopäällikön tehtävä pitää sisällään monia vastuualueita kaupungin hallinnossa, palveluiden järjestämisessä sekä päätöksenteossa. Koulutukseltaan Antti on hallintotieteiden maisteri.


Kommentit